Η φιλοσοφία μας:
- Reggio Emilia
- Malaguzzi
Τι είναι το Reggio Emilia
Το εκπαιδευτικό σύστημα του Reggio Emilia, αντιπροσωπεύει μια καινοτόμα παιδαγωγική προσέγγιση προσχολικής ηλικίας. Ιδρυτής αυτής της φιλοσοφίας είναι ο Loris Malaguzzi, ο οποίος κατόρθωσε να οργανώσει ένα “δημοκρατικό” σχολείο υποστηρίζοντας την ελευθερία και αυτονομία του παιδιού, αλλά και θέτοντας τον δάσκαλο σε ρόλο συνεργάτη. Πρόκειται για ένα μοντέλο εκπαίδευσης στο οποίο οι νοητικές, οι συναισθηματικές, οι κοινωνικές και οι ηθικές δυνατότητες του παιδιού, καλλιεργούνται μέσα απο δημιουργικούς τρόπους έκφρασης.
Το όνομα του προέρχεται από την περιοχή Reggio Emilia (Ρέτζιο Εμίλια) στην Ιταλία. Είναι μια εξαιρετική περίπτωση δήμου, ο οποίος αποφάσισε πριν από 100 χρόνια να επενδύσει στην εκπαίδευση. Σήμερα, το 25% του προϋπολογισμού του δήμου αυτού είναι αφιερωμένο στην εκπαίδευση και, κυρίως, στην Προσχολική Αγωγή. Όλοι οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί καθώς και τα Νηπιαγωγεία της περιοχής, ακολουθούν την εκπαιδευτική φιλοσοφία του Loris Malaguzzi, ενός εμπνευσμένου παιδαγωγού που δημιούργησε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προάγει την ελευθερία και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Αυτή η φιλοσοφία του έγινε γνωστή ως η προσέγγιση του Reggio Emilia, την οποία πολλά προγράμματα προσχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο έχουν υιοθετήσει.
Είναι, μάλιστα,η κυρίαρχη φιλοσοφία προσχολικής αγωγής πίσω από το διεθνές Eκπαιδευτικό σύστημα του Ιnternational Baccalaureate,το οποίο ακολουθούν τα εκπαιδευτήρια «Ο ΠΛΑΤΩΝ» από το 2007, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Η εκπαίδευση της προσχολικής αγωγής στα σχολεία του Reggio Emilia αναγνωρίστηκε το 1991 από το Αμερικάνικο περιοδικό “Newsweek”, ως ένα από τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο. Η προσέγγιση αυτή προσφέρει εναλλακτικούς τρόπους παιδαγωγικής, φιλοσοφίας και μεθοδολογίας, που στοχεύουν σε ένα “παιδοκεντρικό” σύστημα εκπαίδευσης.
Τα βασικά χαρακτηριστικά είναι:
- η δημοκρατική εκπαίδευση
- οι εκατό τρόποι έκφρασης των παιδιών
- τα παιδιά αποτελούν το επίκεντρο ενδιαφέροντος και ρυθμίζουν τη μαθησιακή διαδικασία
- το ενδιαφέρον και η συμμετοχή των γονέων στις δραστηριότητες
- ο ενθαρρυντικός ρόλος του δασκάλου
- το περιβάλλον ως “τρίτος δάσκαλος”
- ο δάσκαλος εικαστικών και τα “atelier
Στις Little Bees δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην οργάνωση του χώρου, την παρατήρηση και τις καταγραφές καθώς και στην εκμάθηση μέσω της ανακάλυψης και του πειραματισμού δημιουργώντας πολλές γωνιές εξερεύνησης, γεμάτες ερεθίσματα για την απόκτηση εμπειριών και γνώσης.
Η σημασία του Atelier:
Στη φιλοσοφία του Reggio Emilia η τέχνη και το Atelier παίζει κεντρικό ρόλο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός οτι στο atelier τα παιδιά εργάζονται με το μυαλό και τα χέρια ταυτόχρονα. Μπορούν να μεταμορφώσουν την ύλη και να δημιουργήσουν κάτι καινουριο. Έρχονται σε επαφή με την αισθητική και την ομορφιά της ύλης και αποκτούν την πεποίθηση οτι «όλοι μας μπορούμε να δημιουργήσουμε κάτι όμορφο».
Malaguzzi (Loris Malaguzzi 1920 – 1994)
Στην παιδαγωγική του Loris Malaguzzi είναι απαραίτητο να ακολουθήσετε τις πρωτοβουλίες και τα συμφέροντα ενός παιδιού και να δημιουργήσετε καταστάσεις που ταιριάζουν με αυτές. Η έμφαση δίνεται στις ικανότητες των παιδιών. Η στάση του παιδαγωγικού προσωπικού επικεντρώνεται περισσότερο στην ακρόαση και την παρατήρηση, και όχι στην διάλεξη. Ο Malaguzzi δίνει έμφαση στις 100 γλώσσες επικοινωνίας των παιδιών (συμπεριλαμβανομένης της μουσικής, του χορού και της ζωγραφικής). Κάθε κέντρο παιδικής φροντίδας που λειτουργεί υπό αυτή την παιδαγωγική διαθέτει χώρο χειροτεχνίας και διάφορες περιοχές παιχνιδιού και παρουσιάζει εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Ο Malaguzzi υποθέτει ότι υπάρχουν τρεις παράγοντες που επηρεάζουν την διαπαιδαγώγηση των παιδιών: τα άλλα παιδιά, οι ενήλικες και το περιβάλλον, που πρέπει να ενθαρρύνουν ιδιαίτερα τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών.